tisdag 23 november 2010

God morgon!

Det är många idag som inte vet vad reumatism är för något så jag tänkte skriva lite om hur det är att leva med en kronisk sjukdom i vardagen. Min dag börjar med att klockan ringer 06.40 även om jag bor 15min från skolan. Det tar mig ca en halv timma att gå ur sängen och ta mig till klädkammaren. Sen skall man hitta kläder att ta på sig, väljer jag ett par tajta jeans behöver jag oftast hjälp med att knäppa knappen t.ex. Frukosten går ofta fort, sen ska man börja klä på sig ytter kläder och bege sig till skolan. I skolan så är det inge som vet om min sjukdom tror knappt att lärarna kommer ihåg även om jag har berättat. Vissa dagar märker jag knappt av det men andra dagar har jag så ont att jag varken kan sitta eller stå. Det påverkar mitt humör och hur jag presterar under lektioner. Efter skolan är det dax att ta sig hem och laga mat och plugga. Ofta har jag så ont och matt i kroppen att jag bara hinner äta middag innan jag somnar i soffan. Detta påverkar mitt och Antons förhållande mycket, då vi knappt umgås på vardagar.

När det är dax att tvätta är det Anton som får sköta det då jag inte klara av att hänga tvätten m.m. Detta vägs upp med att jag är väldigt pedant och håller lägenheten städad och sängen bäddad. När det gäller glas och porslin är det billigt IKEA som gäller för det förbrukas som strumpor...

Jag har även två systrar som har reumatism en som är 16 år och en som snart är 7 år. Våran mamma för en blogg om henne och familjen på http://uddevallafamiljen-rebecca04.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar